Lohilo Foods 2020 och framåt (IPO-analys)

Lohilo Foods 2020 och framåt (IPO-analys)

Teckningskurs: 22 SEK.
Emissionsbelopp: 30 MSEK.
Pre-money värdering: 292 MSEK.
Teckningsperiod: 28 september – 13 oktober 2020.
Första andelsdag: 26 oktober 2020.
Teckningsåtaganden: Santhe Dahl 11,5 MSEK & Erik Selin 8,5 MSEK.
Minsta teckningspost: 250 aktier motsvarande 5 500 SEK.

Jag tror Alvestaglass noteras 2020, byter namn och tar in pengar till sina jätteanläggningar. Med kraftigt ökad kapacitet, lönsamhet och kassaflöde kommer de sen fortsätta utveckla LOHILO tillsammans med nya varumärke och produkter.

Aktiedrottningen, augusti 2019

Dagen är kommen! Lohilo Foods ska noteras på First North och nästa steg i deras resa påbörjas. Läsare av bloggen vet att vi följt bolaget länge. Vi missade tyvärr själva introduktionen 2016, men kom in efter ett år när aktien redan dubblerats. Vi har dock köpt hela vägen upp från motsvarande 10 sek, till ungefär 18,5. Idag väger Lohilo Foods drygt 6% av portföljen och har ingen avsikt att sälja i närtid. Har tecknat drygt 1500 aktier.

Själv bolaget har genomfört massiva förändringar sen 2016. Många förvärv har genomförts (Bubbies, Järnaglass, Popfruit, Finnerödja med flera) och fantastiska avtal har skrivits, framförallt Nicks och Haägen-Dazs och nu senast Halo Top.

P.ga. Corona blev emissionen försenad, och i somras gjordes en privat emission till miljardären Santhe Dahl. Han är med även denna gång som största tagare. Näst största tagare hittar vi förvånansvärt nog i Erik Selin, som tydligen dammsugit marknaden efter aktier och nu kliver in som näst största externa ägare. Otroligt kul! Personligen hade jag hoppats att Spiltan skulle vara en stor tagare, men får hoppas de åtminstone försvarar sin andel.

Den största transformationen för bolaget skedde dock för bara knappt ett år sedan, nämligen lanseringen av funktionell dryck. Tillsammans med detta lanserades en egen webbshop och därefter rullade produkterna in – tuggummi, bars, chips, kläder, paddelrack och i framtiden hintas om proteinpulver. Har man ett riktigt starkt varumärke är det smart att bygga vidare på det. Torrvaror (till skillnad mot glass som är frysvaror) är oerhört mycket smidigare att exportera, vilket möjliggör en lättare och mer lönsam expansion. Personligen hoppas jag glassen också sprids, men drycken har antagligen ännu mer potential. Utan att vara säker misstänker jag att Sverige är flera år före i funktionell dryckestrenden och att marknaden kommer fortsätta växa. Lohilo-varumärket är ett av få som aktivt inriktar sig till primära målgruppen unga träningsmedvetna tjejer 20-35, men produkterna passar givetvis lika bra till alla. Men det är såklart ett genidrag att marknadsföra rosa dryck med flamingos, i kontrast mot monstertruckar och extremsport. Kvinnor dricker ungefär lika mycket energidryck som killar. Celcius är väl en värd peer som kanske riktar sig lite mer till kvinnor också.

Lite blandade siffror

  • Ica, Axfood, Coop, och Bergendahls står för 74% av försäljningen
  • Tillväxten 2020 är boostad av ett massivt avtal med Häagen-Dazs, som även är förklaringen till försämrad bruttomarginal.
  • Tillväxten 2021 kommer fortsätta vara hög, både nationellt men framförallt expansion. Många fina avtal har påbörjats och väntelistan är tydligen väldigt lång
  • Sverige växer 88%
  • Export (exkl finland) växer 208%
  • Egna varumärke står för drygt 50%

Värt att notera är att Q2-rapporten innehöll en hel del saker som inte ens nämndes i prospektet, så kika gärna in den här.

Under Q2

  • Amazon Tyskland har lagt första ordern.
  • I Bosnien har avtal tecknats med 90 bensinstationer och 70 träningscenters samt att slutförhandling sker med landets två största retailkedjor.
  • I Holland har avtal avseende dryck tecknats med 200 butiker. Försäljningsstart sker i 80 butiker under 2020 och resterande 120 butiker i början av 2021.
  • I Baltikum är avtal klart med 400 nya butiker avseende dryck och 120 butiker avseende LOHILO glass (dagligvarukedjorna Rimi och Maxima).
  • I Portugal har avtal tecknats med dryck och glass på cirka 500 försäljningsställen.
  • Island avtal klart med ytterligare 100 butiker avseende dryck och 50 butiker avseende chips från tidigare 20 butiker

Efter Q2

  • Lansering Amazon UK
  • Holland genom dagligvarukedjan Albert Heijn, 80 gym samt det största bensinbolaget
  • Lansering i Serbien under hösten
  • Danmark – avtal med 80 gym
  • Export till Singapore och Malaysia, första leverans i september
  • Centrala listningar med LOHILO Proteinbars på Axfood
  • Cirkle K listningar med LOHILO dryck
  • Lansering av ny smak LOHILO dryck Elderflower Lemon

Målsättning

LOHILOs målsättning har tidigare varit att omsätta en miljard sek senast 2025. Vad jag vet kvarstår detta. Detta året verkar tillväxten landa på 75-85%. De senaste 5 åren har tillväxten varit drygt 35-40% i snitt, vilket också är det som krävs för att nå målet till 2025. Idag värderas alltså Lohilo till knappt 300 miljoner sek, vilket skulle ge P/S-tal på 0,3 för 2025. Om vi antar 1 miljard sek omsättning 2025 så kan vi räkna på ett p/e-tal givet olika marginaler.

5% marginal -> 50 msek vinst = p/e 6
10% marginal -> 100 msek vinst = p/e 3
15% marginal -> 150 msek vinst = p/e 2
20% marginal -> 200 msek vinst = p/e 1,5

Detta ska nås genom produktutveckling, expansion och förvärv. Om bolaget på riktigt transformeras till foodtech-bolaget så pratar vi verkligen inte P/S 0,3 utan 3,0. Givet miljarden skulle detta ge en massiv uppsida. Om de når omsättningsmålet utan större utspädning och får 20% marginal så pratar vi i alla falll 1000%.

Vårt base case är att aktien i alla fall bör värderas till P/S 1-2 eller p/e 20-30 givet tillväxten. Hur man än räknar pratar vi fantastisk uppsida.

Disclaimer: Vi äger 6000 aktier och har tecknat oss att köpa 1500 nya. Vi har även en rabattkod som ger 20% rabatt på hemsidan. Använd länken här och ange koden LOHILO20

One Reply to “Lohilo Foods 2020 och framåt (IPO-analys)”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *