Färsking 2020
I slutet av 2018 tog Färsking in pengar, vilket jag skrev om här. Där ges också en liten intro till bolaget vilket kan vara intressant. Längst ner i inlägget skrev jag om nyemissionen 2019 som redan var aviserad. Istället för att göra en större emission då, tog de istället in lite pengar via en riktad emission till nyckelpersonal. Detta räckte faktiskt under hela 2019 vilket är trevligt. Men kraftig tillväxt kostar; både produktutveckling, löner och framförallt marknadsföring och uppbyggnad. Nu är det alltså dags att ta in pengar igen, och värderingen är upp ungefär ca 36% sedan förra emissionen. Länk till emissionen här och memorandumet här
- De senaste 12 månaderna har Färsking ökat från 1,5mkr till 10mkr i omsättning, utökat antalet produkter från 2 till 6, gått från 20% till 34% i bruttomarginal (på granolaprodukterna) och ökat från 450 till 900 butiker. Även ett rykande färskt samarbete med Löfbergs är precis aviserat.
Försäljningsmässigt låg prognosen på 13.3 miljoner i det inledande prospektet. 2019 kantades av diverse svårigheter, bland annat urusla skördar. De lanserade inga bars utan de satsade på oatSmoothie istället och en ny smak av Granolan – Kako och hallon (Fruktansvärt god faktiskt!). Man lär sig snabbt att onoterade bolag måste se attraktiva ut om man halverar deras prognoser, vilket jag tycker Färsking är.
Finansiella planen nu är att nå lönsamhet 2023e, då med vinst före avskrivningar på 1.9 mkr. 2025 satsar de att nå 100 miljoner sek i omsättning med 15% EBITDA-marginal. Jag ser Färsking väldigt långsiktigt. Jag tror på entreprenörerna och teamet runtomkring. Framförallt tror jag på deras produkter. Min personliga åsikt är att deras granola är den överlägset bästa müslin på marknaden – det var ett av skälet till att jag investerade. Jag testar först, investerar sen.
Ett av deras mål är att “2025 är vårt varumärke till ett känt namn i svenska hushåll, med stark förankring hos unga”. Detta är centralt. Jag tror de kommer lyckas, och om man lyckas med den punkten så ser framtiden därefter otroligt ljus ut. De pratar även om en egen e-handel vilket är trevligt. Detta är även en av anledningarna jag är skeptisk till t.ex. ICA/Axfood – fler och fler börjar med egna webbshoppar.
Vi rekommenderar köp i denna emission. Vi har 1.50% av vår portfölj i Färsking 🙂