Alvestaglass 2018 – blandar och ger

Alvestaglass 2018 – blandar och ger

Rapporten som konkluderar 2018 hade väldigt många bra, och svaga punkter. Jag gör detta inlägg enkelt och radar upp bra saker, dåliga saker, bifogar bilder och sedan min kommentar.

Positivt

  • 2018 Omsättningen ökade till 120.5 mkr, (+42.5%)
  • Exporten ökar med 206% (från 8,4 mkr till 25,7 mkr)
  • Förvärvar Bär Hem (styckfryst bär)
  • Signat avtal med One Cake för frysta tårtor
  • Lanserar Svenska Glassfabriken (glass i 2-litersförpackningar)
  • Ökar utdelningen med 10%
  • Guidar för 25-40% tillväxt på årsbasis.
  • Första glasstillverkare som klimatkompenserar

Negativt

  • Nettoresultatet rejält ner, Q4 miljoner i förlust jämfört med +1 miljon året innan
  • Ökad skuldsättning (troligtvis inga problem)
  • Januari och februari upplever minskad tillväxt för första gången
  • Flaggar för investeringsfas, både personal och lokal
  • Ökad konkurrens – tas inte upp, men går ej att blunda för.

Det är tydligt att Alvestaglass offrar kortsiktig lönsamhet för att bli ett marknadsledande bolag i framtiden. De gör offensiva förvärv för att bredda verksamheten, anställer mycket säljare, satsar hårt på exporten och mycket annat. Nytt för denna rapport är att de poängterar att de börjar växa ur sina lokaler. De behöver större lokaler för att öka automatiseringen, lagret och därefter lönsamheten. Dessutom – kanske mest spännande av allt – de kommer släppa LOHILO i inte mindre än fyra(!) nya kategorier. Jag gissar merparten inte är fryst. En rimlig gissning är kanske kvarg, proteinbars och godis.

Förutom fyra nya kategorier släpper de även LOHILO i tre nya smaker: Smooth Vanilla, Chocolate Mint (vegan) och Mint Chocolate Chip)

Dessutom kan vi se på bilderna att deras LOHILO-pinnglassar och bars får många nya goda smaker. En risk jag ser här att denna marknad – pinnglass och primärt protein-glass har fått rejält ökad konkurrens. Även (ultra) lyxglass har blivit populärt, vilket ju är bra att öka prisviljan till deras glass.

Exporten på 26 miljoner utgör mer än 20% av hela omsättningen (120 miljoner). Eftersom den växer oerhört snabbt (200%) och nu utgör så pass stor del, behöver den in procentuella termer inte växa speciellt mycket för att ändå utgöra en rejäl del.

Disclaimer: Jag har aktier i Alvestaglass och har ingen avsikt att sälja eller köpa inför mars 2019.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *