Alvestaglass – frågor med Richard Hertvig (CEO)

Alvestaglass – frågor med Richard Hertvig (CEO)

Jag äger aktier i Alvestaglass motsvarande strax över 3% av portföljen. Har ingen avsikt att sälja 🙂

För en tid sedan (rätt länge sedan nu…) ställde jag lite frågor i mejlform till Richard Hertvig. Jag fick snabbt svar samt OK att publicera. Tänkte det var dags nu! Som kuriosa har deras rapport släppts efteråt.

Hej Richard!

Alvestaglass kostar ungefär tre gånger så mycket som GB glass (2 liter) och 50% mer än både Dazzley och Sia, vilka båda tillverkar god glass. Är prisskillnaden så stor för att ni fortfarande tillverkar mindre volymer (högre tillverkningskostnader) eller för att ni har högre marginaler? Kommer ni över tid kunna sänka priset eller behålla/öka nuvarande marginal?

Glass kostar mellan 5-150kr litern. Prisskillnaden beror på kvalitet, ingredienser, storlek och geografisk plats på tillverkaren, varumärke och till vilken målgrupp man riktar sig emot.

Alvestaglass står för småländsk kvalitet till ett rimligt pris. Vi säljer våra produkter till det pris vi måste för att må bra som företag. Det är givetvis upp till konsumenten att avgöra om produkten är tillräckligt bra för att betala 35kr för en liter. Vi säljer idag 4 miljoner liter glass.

I takt med att konkurrensen ökar, hur arbetar ni för att klara av den? Till exempel har Barbells,Tyngre, Nocco och GB (via Breyers) säljer nu proteinpinnglass i montrar på t.ex. Ica och hemmakväll. Lohilo har även konkurrens via Propud.

Konkurrens är fantastiskt. Jag älskar verkligen våra konkurrenter. De gör så att vi är på tårna hela tiden och utvecklar oss för att vara bättre än dem. Tillsammans gör vi också marknaden större varje dag vilket gynnar oss båda.

Nyligen inleddes ett samarbete med Nick´s. Då glassen till stor del kan tänkas konkurrera mer er egen, är detta en bedömd risk för att ge merförsäljning via två olika varumärke, eller har ni helt enkelt tillräckligt bra marginal på den typen av samarbete? Finns det andra fördelar med att samarbeta med andra varumärke på det viset?

NICKS är ett fantastiskt varumärke som helt går i linje med vår expansionsplan. Vår bedömning är att vi blir bredare och når betydligt fler konsumenter än om vi inte hade samarbetat.

Marginalen på sista raden hamnade strax under 3% för 2017. Vilken marginal siktar ni på att långsiktigt kunna behålla?

Vårt mål är att ha ett rörelseresultat före skatt på 10%

Funderar ni något över andra kanaler, t.ex. Youtube? Jag tror PR-mässigt en youtube-kanal – dels behind the scenes, dels Q-uppdateringar likt Volati gör vore otroligt uppskattat!

Svar: Kanonidé, det lämnar jag över till vår marknadschef Jenna.

Förstår om du inte kan kommentera aktiekursen, men kan en värdering på P/E på 50-80 försvåra en lyckad börsnotering? Dvs om kursen står i 180 på P/E 50 vid en börsnotering finns ju en uppenbart stor nedsida. Oberoende av det, hur ser planerna ut för en eventuell börsnotering ut? Har ni något behov av det egentligen?

Svar: Nej egentligen inte men planen är en börsnotering på sikt. Aktien har haft en fantastisk utveckling hittills och vi kommer ta alla frågetecken i beaktande vid en eventuell notering.

Hur mycket tid/pengar lägger ni på vidareutveckling av innehållet i produkterna kontra produktionen? Kan vi räkna med att standardsortimentet blir nyttigare över tid (t.ex. värre tillsatser) eller är det andra produkter (T.ex. LoHiLo) som gäller då?

Vi lägger väldigt mycket tid och pengar på produktutveckling för att alltid vara först på marknaden med innovativa produkter. Det är vår målsättning. Att vara först är otroligt viktigt.

Utveckling sker hela tiden och våra leverantörer förbättrar även sina råvaror så våra produkter blir nyttigare och bättre hela tiden.

Slutligen, Alvestaglass AB startades 2008. Nu 10 år senare är succén ett faktum. När jag ställer nya frågor 2028, kommer Alvestaglass lyckats med sin målbild att vara Sveriges största glassbolag?

Vi kommer vara väldigt stora 2028 men att vara störst är inte vår målbild utan det är att var BÄST.

 

Tack för svaren Rickard! Frågorna ställdes innan Q1an släpptes, siffrorna, VD-orden och efterföljande PR bekräftade om något deras tillväxtresa.

2018.Q1 (Januari – maj).

– Vi gör ett fantastiskt maj. Bra väder är givetvis en bidragande del av volymökningen
men stor del bygger på den etablering vi gjort i år på den svenska och nordiska
glassmarknaden. Alla våra produktkategorier ökar och trenden i bolaget ser väldigt
ljus ut. Vi har nu siktet inställt på att etablera oss i hela Europa och sen sätta
Alvestaglass på världskartan, säger Richard Hertvig, VD Alvestaglass AB.

Otrolig optimism och lika otroliga siffror. Efter Q1 har siffrorna varit:
April: +100%
Maj: +91.5%
Jan-maj: + 66.8%

Nästan osannolikt bra! Även juni borde visa 70-90%, vilket skulle sammanfatta Q2 med en tillväxt om nästan 100%. Jag kommer följa upp inlägget med analys på siffrorna, och en rimlig prognos likt den jag gjorde på Taku-Taku. Nu längtar vi till Q2-rapporten kommer, 2018-09-03.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *