Kale United – (till)växtbolag

Kale United – (till)växtbolag

Kale är ett 100% växtbaserat holdingbolag som investerar i växtbaserade företag samt distribuerar växtbaserade produkter. Bolaget befinner sig i rätt bransch i precis rätt tid. , och har definitivt rätt personer på plats. Dessutom har Kale en oslagbar position i hela norden, då det inte finns speciellt många liknande bolag här. Nedan kommer jag förklara varför detta är vårt absolut bästa aktiecase, troligtvis de närmsta 10-30 åren. Jag går genom faktumet att vi allt snabbare skiftar till en växtbaserad kost. Därefter går vi genom bolaget och slutligen marknaden som helhet.

Inte en trend, utan ett permanent skifte

Från Midsonas årsredovisning 2019

Växtbaserad kost (och veganism) har varit en stark trend de senaste 10 åren. Men numera är det inte längre en trend, utan ett uppenbart faktum att det är dit världen är på väg. Svenskars köttkonsumtion har minskat varje år sedan 2016, och verkar minska ännu snabbare 2020. Ju mer efterfrågan går upp, desto större och bättre kommer utbudet bli. Tillgängligheten kommer öka samtidigt som priset kommer sjunka, vilket ytterligare kommer stärka trenden. Ju fler som äter växtbaserat, ju snabbare kommer det bli. Trenden är redan stark, men vi står fortfarande i startgroparna.

Nyheter som dessa tillhör vardagen numera

Anledningen att välja växtbaserat är väl egentligen lika många som antalet personer, men nedan är de primära drivkrafterna:

  • Etik/moral
  • Klimat/miljö
  • Hälsa
  • Bubblare: Minimera risk för framtida pandemier
  • Bubblare: Minimera risk för framtida problem med antibiotikaresistens

Det otroliga att en växtbaserad kost faktiskt hjälper till att lösa alla desa problem. Det är uppenbart moraliskt fördelaktigt att inte döda djur än att döda djur. Klimatfördelarna att äta växtbaserat är enorma; det enskilt bästa en individ kan göra är att övergå till en växtbaserad kost. Gällande hälsan är det i alla fall konstaterat att det är minst lika bra, men allt mer pekar åt att det faktiskt är bättre för hälsan. Virus och pandemier ofta sitt ursprung från djurindustri (t.ex. corona, svininfluensan, fågelinfluensan, mul- och klövsjuka, galna kosjukan med flera). En växtbaserad kost skulle minimera dessa hot. Antibiotikaresistens brukar nämnas som ett framtida mega-problem, och även detta har sitt ursprung i den industriella djurhållningen.

Kale United

Värdering: 33 miljoner SEK + 22 miljoner SEK i kassan
Aktie/NAV: +80% senaste 2 åren

Kale United är alltså ett holdingbolag för växtbaserade bolag. Se det som en hybrid av ett konglomerat och investmentbolag. Tanken är att investera i de allra bästa helt växtbaserade bolagen. Portföljen består 90% av ett trettiotal onoterade spännande och snabbväxande bolag, och resterande 10% i noterade bolag. Den noterade delen kallas Kale Index och är som ett växtbaserat index.

Affärsmodellen är att köpa upp, investera i bolag samt att distribuera produkter i Skandinavien.

Ett av målen är att växa med 20% årlig omsättning. Både den organiska och förvärvade tillväxten kommer vara väsentlig. Bland annat planeras en offensiv emission nästa år på 50-100 miljoner sek (denna är på 22 miljoner sek). Med tanke på tillväxten och storleken på marknaden är jag övertygad att det är helt rätt strategi.

Astrid och Aporna (40% utav NAV)

Värdering: 10 SEKm
Omsättning 2020: 6 SEKm
Omsättning 2023e: 30 SEKm
Ägarandel: 78% (ska öka till 100%)
Avkastning: +77%

Astrid och Aporna (AoA) grundades för ca 10 år sedan och etablerade sig som ett av Sveriges främsta helt växtbaserade bolag. Tyvärr hade man en för ofokuserad strategi – man satsade på alldeles många produkter. När deras tillverkare fick problem tvingades man tyvärr i konkurs. Tillsammanes med VBites köper upp Kale United upp konkursboet till ett fantastiskt pris. Av denna anledningen väger AoA tungt i portföljen, eftersom värdeökningen varit fenomenal. I denna emission kommer 11.6% gå hit, vilket gör att det blir ett helägt bolag som går under delen Kale Foods.

Undertecknad rekommenderar följande produkter
K*ckl*ngbitar, Börger, Hot/mild Chörizo, Frasig F*skfilé, rökt l*x

Swedish temptations – Bärta (6%)

Omsättning 2023e: 40 SEKm
Andel i portfölj: 6%
Utveckling: +33%

Bärta™ är tempeh gjort på groddade (organiska) gula ärtor från Sverige. Man fermenterar alltså ärtorna, vilket får dem att bli oerhört saftiga och goda. Tempeh börjar bli allt populärare i Sverige nu, men är en gammal traditionell rätt från Indonesien.

Bärta är Kale Uniteds näst största bolag och även hit går 11.6% av emissionen. Kale United ska hjälpa till att med exporten utomlands, vilket minst sagt kommer bli spännande att följa.

https://swedishtemptations.com/blog/2020/11/3/frn-rtexperiment-till-global-satsningnbsp

Foods for Tomorrow/ Heura Foods (3%)

Omsättning 2019: 25 SEKm (+450% tillväxt)
Andel i portfölj: 3%
Avkastning: 14%

Heura är ett otroligt spännande bolag från Barcelona som tillverkar 100% växtbaserade produkter. De lanserar nu i Storbritannien efter lyckade lanseringar i Spanien och nederländerna. Förutom att Kale United har investerat i bolaget, har dem även med sig spanska regeringen. Kale United har dessutom nyligen tecknat ett distributionsavtal för deras satsning i Skandinavien.

Livekindly

LiveKindly driver dels en riktigt bra nyhetssite, men det stora värdet finns i deras helägda varumärke som Oumph! (nyligen uppköpt), Fry’s och Like Meat. LiveKindly är en riktigt stor spelare som bara i år tagit in knappt 3 miljarder sek i två rundor (läs mer här). De har precis ökat satsningarna för Oumph globalt och även i Sverige. Jag tror LiveKindly kommer bli en väldigt stor spelare, och det är riktigt kul att vara med på resan.

Mycorena

Hemsida: https://mycorena.com/

Mycorena är inne i uppskalningsfas för sitt Mycoprotein. Det är fungi-baserad (förenklat: svamp) protein som är supereffektiv och hälsosam. Fördelarna här är många; Nästan inga utsläpp, otroligt effektiv gällande vatten, CO2, landareal samt väldigt hälsosam. Detta är för mig en dold pärla som kommer blomma ut.

Hooray foods

Växtbaserad bacon som har fått fina omdöme. Växer snabbt och rullar nu ut i hundratals butiker. Här har Kale ett distributionsavtal så förhoppningsvis kan vi testa dessa i Skandinavien i framtiden 🙂

This

Ett urval av deras produkter


Även detta ett snabbväxande företag med fantastiska produkter. Lanserade precis till 700+ Tesco. Har tyvärr inte testat produkterna men ser verkligen fram emot det. Läs mer på deras hemsida här.

Likviditet

Nuvarande emission är på 22 miljoner sek, vilket innebär att Kale – efter redan bokmärkta investeringar (Kale Foods & Bärta) – har ungefär 15 miljoner SEK i kassa, vilket utgör drygt X% av bolagsvärdet. Vi kan tveklöst räkna med ett gäng förvärv och/eller uppköp.

Växtbaserad trend

Den som inte konsumerar renodlade växtbaserade nyhetskällor missar troligtvis hur mycket som faktiskt händer. Nedan är ett litet urklipp av nyheter jag läst från senaste veckan.

Detta är alltså ett litet utdrag(!) från nyheter som just jag råkade läsa, senaste 7 dagarna. Och så här är det vecka efter vecka, månad efter månad, i allt snabbare takt. Det är därför uppenbart att vi faktiskt står i ett permanent skifte, som kommer gå snabbare och snabbare. Det är inte bara jag som upptäckt detta.

Barclays och UBS prognostiserar en årlig tillväxt på 20%.för framtidsutvecklingen och båda indikerar en årlig tillväxt på över 20 %. Det kan vara svårt att greppa hur mycket 20% faktiskt är, men 20% tillväxt under 15 år skulle innebära 1500% ökning.

ICA:s koncernchef Per Strömberg, har uppgett att ICA räknar med att det vegetariska segmentet är lika stort som kött år 2030.

  • Marknaden för växtbaserade livsmedel är i dagsläget värd drygt 2 miljarder SEK
  • Vegetabiliska proteiner växer 15% årligen
  • Växtbaserat mejeri har växer 17% årligen

There is no doubt mainstream interest in plant-based eating is on the rise. The plant-based meat market is projected to grow from US$4.6 billion in 2019 to $85 billion by 2030

https://www.foodbeverageinsider.com/market-trends-analysis/future-plant-based-alternatives

– Vi befinner oss mitt i ett skifte på livsmedelsområdet där det just nu pågår en mycket snabb både nationell och global utveckling av marknaden för livsmedel där allt fler konsumenter efterfrågar mat och dryck från växtriket.

Fortsätter tillväxten i samma takt tyder försäljningssiffrorna på att vegetariska alternativ till kött om fem år kommer vara lika stort som segmentet kyckling, och att det vegetariska segmentet kommer nå köttets nivåer om tio år.

Cecilia McAleavey, Director Sustainable Eating & Public Affairs

Källor:

2 Replies to “Kale United – (till)växtbolag”

  1. Hej,

    jag är en nytillkommen läsare på bloggen och så får jag det här supercaset som första uppdatering sedan jag börjar följa den!

    Har redan sett det här bolaget i förbifarten någon gång. Skulle ni kunna skriva någon rad om hur det går till att investera rent praktiskt? Jag vet att det står på sidan att man ska skicka ett mejl men detta torde intressera fler än bara mig 🙂 Är det krångligt, dyrt, obefintlig omsättning, minsta antal aktier man måste köpa etc? Finns planer på framtida notering?

    Bara spanat!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *