Lohilo Foods 2019 Q4

Lohilo Foods 2019 Q4

Lohilo Foods avslutade året på topp med en tillväxt i Q4 på 67%. För helåret blev det 15% tillväxt, och omsättningen landade på 138 miljoner kronor. Januari har startat urstarkt med 107% tillväxt. Läs rapporten här.

Resultatet blev tyvärr negativt; tar vi bort engångskostnader i Q4 för dubbelhyra blev det minusresultat om 1,5 mkr. Att det inte är sämre är egentligen troligt imponerande:

  • Lanserat ny webbshop (april 2019)
  • Flyttat till nya större lokaler
  • Startat ett fitnesscenter på området
  • Förvärvat Nordic Mocha (Bubbies)
  • Genomfört en nyemission
  • Dubblat marknadsföringen
  • Anställt ny personal
  • Gått in i helt nya segment utanför frysen:
    • 10 smaker av funktionell energidryck
    • Funktionella tuggummi
    • Proteinbars (3 smaker)
    • Kläder, padelrack och annat
  • Svåra jämförelsesiffror från 2018 p.g.a extrem värme
  • … och mer därtill

Med tanke på allt detta är jag ändå nöjd med resultatet. Nu väntar vi givetvis på att de börjar leverera eget kassaflöde, som kommer öka möjligheterna att accelerera ännu mer. just nu sker sista handelsperiod innan börsnotering på First North i maj/juni.

Det som ser lovande ut:

  • Januari startade med 107% tillväxt
  • Häagen-Dazs avtalet som tecknades i november kan generera upp till 90-95 mkr omsättning vilket skulle ge klart över 50% tillväxt bara det. På stora volymavtal är marginalerna mindre, men fortfarande oerhört bra.
  • Webbshoppen växer som ger stärkta marginaler (här finns inga mellanhänder).
  • Exporten ökar, inte minst till Finland och fler marknader. Bara hålla tummarna att de kan ta sig in i Tyskland, Asien, USA eller någon annan stor marknad i framtiden. Deras icke-frysvaror är även väldigt mycket enklare att exportera.
  • Proteinbars och energidryck ger möjlighet att kunna in på fler försäljningsställe, t.ex. pressbyrån som hittills inte gått.
  • Proteinchips kommer lanseras vilket ytterligare breddar utbudet, brandet och kan ge merförsäljning, inte minst i den egna webbshoppen.
  • Omarbetad, mer enhetlig design för LOHILOs glassar.

Värdering

Värderingen ligger på drygt 250 mkr idag (200mkr + skuld 38mkr skuld). Detta ger P/S 1.4 på föregående år, men det förvånar mig inte om tillväxten överstiger 50-70% i år, vilket i så fall skulle göra att vi landar på P/S 1 eller lägre i år. För nästa år klart under. För ett bolag som sedan kan växa ytterligare 20-40% i flera år med stigande marginaler, tycker jag caset ser bättre ut än någonsin.

När vi sedan på riktigt transformeras till ett foodtech-bolag, kan vi nog dubbla alla värderingar jämfört med en “simpel glasstillverkare”.

Jag kommer skriva ett inlägg till när jag hunnit läsa genom memorandumet sen när det släpps. Då vill jag gå genom total marknad, marginaler, exportländer, tillväxt, rimlig värdering och förtydliga varför jag tycker caset är så otroligt bra.

Ny design och smaker för deras pinnglass. Ser fantastiskt trevligt ut 🙂

Webbshop lanserad 2019, och proteinchips lanseras 2020!
Omdesign på LOHILO proteinglass

Disclaimer: Lohilo Foods är vårt femte största innehav och väger 8% i portföljen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *