Analys av Alvestaglass – 2019 och framåt
Titeln anspelar på mitt förra inlägg om Alvestaglass. Läs det gärna och bedöm hur rätt/fel jag hade fram tills nu. Nyligen släpptes deras Q2-rapport för 2019. I bolagets nuvarande skede är det meningslöst att lägga någon vikt på sista raden, eftersom allt fokus sätts på tillväxt, uppbyggnad, uppskalning och innovation. Däremot kan man notera att vinsten tillfälligt uteblir och skulden har ökat ganska kraftigt även om den inte direkt är alarmerande.
LOHILO, LOHILO, LOHILO

Det är helt uppenbart vilket varumärke som fokuseras på. T.ex. är 9 av 9 bilder i Q2-rapporten på produkter från LOHILO, och i princip det mesta handlar om varumärket och deras nya produkter. Det finns ingen segmentsrapportering men drygt 50% av omsättningen kommer därifrån. Otroligt imponerande är att redan nu utgörs 20% av omsättningen (10-15 msek) av deras nya produkter (energidryck, bars, tuggummi). Det är galet med tanke på det i princip enbart är drycken som varit lanserad och produkten knappt funnits i ett kvartal. Bars är precis lanserade och chipsen har inte kommit ännu. Tidigare har det rapporteras att 20% av omsättningen gick på export. Detta kommer troligtvis öka ytterligare (=geografisk spridning) eftersom deras nya produkter är betydligt lättare att distribuera, eftersom de ej kräver en frys.
Övervärderat?
Alvestaglass har 1,2m aktier vilket vid nuvarande kurs (190) ger ett market cap på 228 miljoner sek. Räknar vi på uppskattad omsättning i år på 160 miljoner sek är det P/S 1.4, eller nästa år (omsättning drygt 200 msek) P/S 1,15. Jag tror vi framöver helt klart kommer överstiga 10% EBIT-marginal. Det skulle innebära en multipel på drygt EV/EBIT 2020e på drygt 10. För ett bolag som säkerligen kommer växa 20-40% i flera år till tycker jag knappast det är dyrt. PEG hamnar hursom helst kring eller till och med under 1, beroende på vilken tillväxt man lägger till. Jag skissar oavsett på runt 20% tillväxt i år och 40% nästa år.
En av mina favoritbloggar gjorde exit och skrev sin analys här: fondanalys.se – “Kliver ur Alvestaglass”. De noterar lite surt att värderingen är skyhög – p/e 90 eller p/e 900, beroende om man räknar på 2017 eller 2018 års siffror. Detta är totalt meningslöst anser jag. När vi närmar oss 2020 ser 2017 års siffror rätt avlägsna ut, och 2018 års resultat innehåller gigantiska upfront-kostnader. Jag tycker inte ens 2019 års resultat är relevanta i en analys, utan man bör blicka mot tidigast 2020. Gör man det är bolaget knappast övervärderat.
Gym?

LOHILO Fitness Club lanseras i dagarna. En rimlig fråga är vad en glasstillverkare kan om att driva ett gym? Svaret är delvis ingenting, men också att det är irrelevant. De köpte Postnords stora lokaler och såg en möjlighet att få hyran betald samtidigt som de får fin marknadsföring, merförsäljning och varumärkesbyggnad. Svårare än så är det nog inte, och jag tror det blir en fin affär på sikt. Hade jag själv bott i/nära Växjö hade jag tveklöst tränat där 🙂
Framtiden/börsnotering – namnbyte?
Alvestaglass har inlett resan från att vara ett glassföretag till att
– Richard Hertvig
bli ett foodtech-bolag med en attraktiv produktportfölj både på den svenska och internationella marknaden.
[…]
Vår målbild är att Alvestaglass ska vara ett foodtech-bolag och vara marknadsledande när det gäller att utveckla attraktiva och innovativa livsmedelsprodukter.
Med tanke på ovan citat, breddad portfölj och börsnotering inom ett år, tror jag detta kan innebära ett namnbyte för att tydliggöra deras nya strategi. Alvestaglass är ett väldigt gemytligt och nostalgiskt namn så det kommer nog sitta långt inne att göra 🙂 Men likt THQ nyligen bytte till Embracer group, tror jag Alvestaglass kommer göra liknande till slut.
Jag tycker även att det finns massiva övervärden i deras LOHILO-varumärke, speciellt med tanke på hur massiv försäljning de kommer driva framöver. Skulle inte förvåna mig om det utgör 75% av hela omsättningen nästa år eller mer. Skulle det knoppas av skulle det få en riktigt hög multipel, speciellt tanke på hur lönsamt det troligtvis kommer bli.
Sammanfattningsvis ser jag risker på nedsidan – om inte vinsten vänder “tillräckligt snabbt” (det kommer den) kommer fler vilja sälja av och driva ner kursen. Jag ser detta som ett långsiktigt bra tillfälle att köpa, för jag tror vi kommer få se riktigt fina siffror i prospektet vid noteringen 🙂 Jag personligen hoppas att Spiltan kommer köpa på sig rejält med aktier innan och vid notering.
Disclaimer: Vi äger aktier i Alvestaglass och har för avsikt att öka exponeringen ytterligare. Vi har även en rabattkod från lohilo som ger 15% rabatt för den som använder den och kickback/tracking till oss om ni använder den. Skrivit om det tidigare här: