Analys av Alvestaglass – 2018 och framåt

Analys av Alvestaglass – 2018 och framåt

“Many people prefer to invest in a high-growth industry, where there’s a lot of sound and fury. Not me. I prefer to invest in a low- growth industry like plastic knives and forks, but only if I can’t find a no-growth industry like funerals. That’s where the biggest winners are developed. ”

– Peter Lynch, One up on Wall Street

Kort historik (2008-2015)

Alvestaglass startades 2008 av Richard Hertvig (då 23 år gammal!) och Dan Isaksson.
Bolaget har sedan dess vunnit mark oerhört snabbt. De första 8 åren fokuserades främst på att tillverka kvalitativ glass och bygga upp ett varumärke utan speciellt mycket reklam. Företaget är oerhört innovativa under dessa åren. Första tillverkare laktosfri glass (2009), först med svenskt sigill (2011), proteinglassen LOHILO (2014), veganglass 2015, Holly & Dans Nice cream. Under kraftig lönsam tillväxt investeras kontinuerlig förbättring av lager, logistik och produktion. 2015 omsätter Alvestaglass 44 miljoner sek och gör ett rörelseresultat på 2,1 miljoner sek.

2016 – Crowdfunding via Pepins

Alvestaglass tar in totalt 10 miljoner sek i expansionskapital, vilket mestadels används till marknadsföring och varumärkesbyggning. Den största anledningen är troligtvis att få in hundratals ambassadörer, vilka givetvis kommer ge billig marknadsföring och ökad försäljning. Värderingen sätts till 50 kr/aktie, ett p/e tal på ungefär 25. Målsättningen är att växa 25-50% organiskt med rörelsemarginal som överstiger 10%. Om målen skulle inträffas är detta oerhört billigt! Utdelningspolicyn sätts till 25% av vinsten.

2018Ny stilren logotyp, och otroligt, otroligt fina smaker!

2017 var en vädermässigt en usel sommar, 2018 har präglats av ihållande extremvärme. Tillväxten ligger på årsbasis på runt 60%, vilket är
riktigt starkt. Kursen har ökat från 120 till 165 i skrivande period. Från och med augusti handlas aktien numera månadsvis på Pepins.

I Q2 rapporten visas de två nya smakerna för LOHILO; Raspberry Salty Licorice och Swedish Fika. Som av en händelse har jag fått smaka båda två och kan säga att de är otroligt goda! Det framgår även att ett nytt varumärke skapats Den svenska glassfabriken som kommer rikta sig till glass i 1,5-2l. Detta tror jag kommer kannibalisera 1l-förpackningarna något, men totalt sätt öka försäljningen rejält.

2019 – Den svenska glassfabriken

2019 borde bli ett stort genombrottet för deras export. Norge och Finland är nuvarande marknader som ökar mycket. Hoppas på mer detaljerade siffror i rapporterna. Dessutom får vi i alla fall se ökad förberedelse för börsnoteringen, som kanske sker 2020. Kanske i samband med en ny fabriksinvestering. Speciellt den nya smaken Swedish Fika är intressant ur ett export-hänseende 🙂

Varumärken idag:
– Alvestaglass, LOHILO, POP Fruits, Järnaglass, bubbies, N!ck´s, (enbart produktion) och snart Den Svenska glassfabriken.

Styrkor:
– Innovation. Alvestaglass innoverar gång på gång och kommer inte göra oss besvikna.
– Exporten är i sin linda. Jag tror glassen kan
– Styckesglass, mycket tillväxt kvar där, nya LOHILO-smaker lanserade

Risker
– Otrolig konkurrens. Både gällande superpremiumglass, pinnglass, proteinglass, Egna Märkesvaror, nya märken osv. Köpare tenderar att vara trogna.
– Exporten. Många företag misslyckas med export, risken är kanske hur väl svensk glass tas emot utomlands. LOHILO tror jag i alla fall stenhårt på!
– Värdering på börsen känns oklar, har ingen uppfattning om en hög eller låg värdering skulle infinnas.

Värdering
På knappt två år har kursen rusat 330%, från 50 till 165. Är toppen nådd? Har tåget gått? Knappast. Omsättningen har ökat från drygt 55 till (estimerat) 130 miljoner i år, samtidigt som vinsten ökat snabbare. Om Alvestaglass visar ett år till av stabilitet, ökad tillväxt, geografisk expansion osv, kommer det troligtvis se som ett typiskt småländskt, konjunktursberoende bolag som ska ha hög värdering. p/e 80 som vi hade tidigare kan vi nog glömma – det finns ingen massiv skalbarhet i affärsmodellen. Men, marknaden är stor och sakta växande, samt jag tror inte andra länder har ett lika innovativt glassbolag. Läs citatet av Peter Lynch igen; marknaden är inte knappast het, miljarder i forskning plöjs inte ner här. Alvestaglass är det kanske mest perfekta lägg-i-byrån-bolaget som finns.

I år hamnar tillväxten på runt 55-60%. Nästa år gissar jag 40%, följt av 20-30% nästkommande 5 åren. Fortfarande enorm tillväxt. De lär behöva investera i större fabrik/lager framöver, men bortsett från det tror jag på ökande marginaler, mot en rörelsemarginal upp till 10% som bolage siktar på. Detta är absolut aggresiva siffror, men tror inte Alvestaglass kommer göra oss besvikna 🙂

Växer dem 20% så sent som 2024, är ett p/e på minst 20 rimligt. Det skulle innebära ca 400% uppsida och på nuvarande nivåer en direktavkastning på strax under 10% mot dagens nivåer. Väl spekulativt men ändå, det är ett riktigt intressant case.

År    R  Δ% EBITDA Vinst Margin VPA PE
2016 55.9 4.5 1.4 2.6% 1.2
2017 84.6 51% 7.8 2.5 3.0% 2.1
2018e 131.1 55% 10.8 5.0 3.8% 4.2 39.3
2019e 183.5 40% 15.6 7.6 4.1% 6.3 26.2
2020e 238.6 30% 21.0 10.6 4.4% 8.8 18.7
2021e 310.2 30% 28.2 14.8 4.8% 12.3 13.4
2022e 403.2 30% 37.9 20.7 5.1% 17.3 9.5
2023e 504.0 25% 49.1 28.0 5.6% 23.3 7.1
2024e 604.8 20%     61.1 36.4 6.0% 30.3 5.4

Riktkurs då? Jag tycker man med enkelhet kan betala p/e 30-35 för 2019e, med tanke på hur stabil verksamheten ser ut, och hur stor marknad de har kvar att jobba på. Det innebär en riktkurs idag på 190-220. Fullt rimlig, och jag räknar med att kunna öka riktkursen inom några rapporter 🙂

Disclaimer: Äger aktier i Alvestaglass, motsvarande ca 3% av portföljen, med avsikt att öka och inte sälja.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *